Reklam
Reklam

Welke impact kan ChatGPT hebben op de journalistiek?

'ChatGPT werkt het beste samen met journalisten, als een tool om hun proces te ondersteunen, niet als een op zichzelf staand product dat het werk van een journalist doet', zegt Jonathan Soma van Columbia University.

Welke impact kan ChatGPT hebben op de journalistiek?
Editör: Turkinfo.nl
21 Nisan 2023 - 21:24
Reklam
Sinds de release in november 2022 is ChatGPT, een op kunstmatige intelligentie gebaseerde chatbot ontwikkeld door onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf OpenAI, onderwerp van discussie onder journalisten over de mogelijke invloed op de nieuwsindustrie en media.

ChatGPT is in staat om automatisch tekst te genereren op basis van geschreven prompts en in gesprek te gaan met gebruikers door hun vragen te beantwoorden.

Het heeft immense populariteit verworven en binnen de eerste twee maanden meer dan 100 miljoen gebruikers bereikt.

De aantrekkingskracht van de chatbot ligt in de gedetailleerde en mensachtige reacties in een conversatieformaat, inclusief de mogelijkheid om onjuiste aannames uit te dagen en follow-up vragen te beantwoorden.

Associated Press, Reuters, The Washington Post, de BBC en The New York Times profiteren van kunstmatige intelligentie om content te produceren, hun aanbod te personaliseren en de betrokkenheid van het publiek te verbeteren.

Het in de VS gevestigde media-outlet BuzzFeed is ook van plan ChatGPT te gebruiken om hun quizzes te verbeteren en bepaalde inhoud te personaliseren voor hun publiek.

Jonathan Soma, die een programma voor datagedreven journalistiek runt aan de Journalist School van Columbia University, beschreef ChatGPT in een interview met Anadolu als een "fantastische tool" voor het produceren van ideeën en het geven van suggesties aan journalisten.

"Maar net als bij alle suggesties kunnen ze misleidend of incorrect zijn. Daarom werkt ChatGPT het beste naast journalisten, als een hulpmiddel om hun proces te ondersteunen, niet als een op zichzelf staand product dat het werk van een journalist doet", zei Soma in een e-mailinterview.

Hij zei dat veel nieuwsorganisaties enthousiast zijn over het gebruik van door GPT aangedreven instrumenten om verhalen te publiceren, maar merkte op dat dit een investering met hogere kosten is.

"Dit bleek toen CNET onlangs een groot aantal foutgevoelige artikelen publiceerde: zelfs als wordt beweerd dat redacteuren AI-gegenereerde stukken beoordelen en herschrijven, doen ze dat waarschijnlijk niet!"

"Het is heel gemakkelijk voor de zakelijke kant van 'productiviteit verhogen' om de mogelijkheid van journalisten om voorzichtig te zijn en hun beste werk te leveren te overstemmen", voegde hij eraan toe.

CNET, een Amerikaanse tech-website, heeft naar verluidt AI-gegenereerde inhoud gepubliceerd.

Gevraagd naar de rol van ChatGPT om de kwaliteit en efficiëntie van journalistiek te verbeteren, zei Soma dat het goed werk kan leveren bij factchecking, ondanks zijn "neiging om te hallucineren".

"GPT-gebaseerde geautomatiseerde tools voor het analyseren van datasets en het bevragen van grote documentensets rijpen snel en kunnen veel doen om de nauwkeurigheid van rapportage te verbeteren."

"Als ik bijvoorbeeld schrijf over een toename van winkeldiefstal, kan het automatisch een database bevragen om te zien of dit een nauwkeurige weergave is."

Grootste probleem met ChatGPT is 'absoluut de nauwkeurigheid'

In februari 2023 kondigde OpenAI zijn plan aan om een abonnementsservice genaamd ChatGPT Plus aan te bieden.

Deze service biedt tal van voordelen voor abonnees, zoals snellere reacties met prioriteitstoegang tot nieuwe updates en verbeteringen. Het kost $ 20 per maand.

ChatGPT heeft enkele beperkingen, aangezien het verkeerde antwoorden kan geven, niet slechts één keer maar mogelijk meerdere keren.

OpenAI accepteert de beperkingen al.

"ChatGPT schrijft soms een plausibel klinkend maar incorrect of onzinnig antwoord", zegt het bedrijf.

Soma is het er ook mee eens dat het grootste probleem met ChatGPT "absoluut de nauwkeurigheid" is, wat enkele potentiële ethische zorgen met zich meebrengt die gepaard gaan met het gebruik ervan in de journalistiek, zoals bias- of nauwkeurigheidsproblemen.

"Grote taalmodellen hebben de neiging om te 'hallucineren' en antwoorden te geven op vragen die onjuist maar nauwkeurig klinken", zei hij.

"Iemand die kan zeggen 'ik weet het niet' is betrouwbaarder dan iemand die altijd een antwoord heeft, en helaas is het erg moeilijk om ChatGPT zover te krijgen om te zeggen 'ik weet het niet'," zei hij.

Gevraagd naar de uitdagingen die journalisten zouden tegenkomen bij het integreren van ChatGPT in hun werkproces, zei hij dat "angst" en "gebrek aan kennis" waarschijnlijk de grootste problemen zijn voor de nieuwsindustrie.

"De boodschap over ChatGPT is een van die dingen - het is perfect en alwetend, of het is een vooringenomen prullenbakmachine."

"Als journalisten de tijd kunnen nemen - niet op deadline, niet expliciet voor het werk - om met ChatGPT te spelen in een begeleide omgeving, kan het veel doen om hen te helpen de sterke en zwakke punten te zien."
©TURKİNFO.NL

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum